K: Kuinka liitän älykelloni tutkimukseen?
V: Olet saanut sähköpostissa linkin, jonka kautta pääset täyttämään tutkimuksen aloituskyselyn. Tämän jälkeen sinut ohjataan sivulle, josta voit valita kellosi valmistajan. Klikkaamalla valmistajan ikonia sinut ohjataan valmistajan pilvipalvelun kirjautumissivulle, johon sinun tulee antaa kirjautumistietosi. Kirjautumistietosi eivät välity tutkijoille. Tämän jälkeen hyväksyt JY Stressitutkimus sovelluksen pääsyn dataasi ja sinut ohjataan takaisin tutkimuksen laitesivulle, jossa näet laitteesi tilan, jonka tulisi olla Yhdistetty.
K: Hankin/vaihdoin kelloni toisen valmistajan kelloon tutkimuksen aikana. Haluan silti jatkaa tutkimuksessa. Onko tämä mahdollista ja kuinka minun täytyy toimia?
V: Klikkaamalla tästä pääset lisäämään toisen laitevalmistajan kellon. Laitesivulla voit yhdistää eri valmistajan kellon tutkimukseen. Tämän jälkeen tutkimus käyttää uutta kelloa datan keräämiseen.
K: Olen hankkinut uuden urheilukellon, joka on saman valmistajan laite kuin aiempi kelloni, jonka olen liittänyt alustaan tutkimukseen rekisteröityessä. Miten minun tulee toimia tässä tilanteessa?
V: Jos olet hankkinut uuden laitteen samalta valmistajalta, kuin tutkimukseen aiemmin rekisteröity kellosi, sinun täytyy ainoastaan yhdistää uusi laite älypuhelimeesi ja suorittaa sen liittäminen valmistajan palveluun käyttäen laitteen hallinnointiin tarkoitettua sovellusta (Garmin Connect, Polar Flow, Suunto). Sinun ei tule tehdä uutta tiliä valmistajan palveluun, sillä aiempi tilisi on yhdistettynä tutkimuksen tietokantaan.
K: Omistamaani kelloa ei voi yhdistää laitevalmistajan palveluun, mitä minun tulisi tehdä?
V: Jos kelloasi ei pysty yhdistämään laitevalmistajan palveluun, et valitettavasti pysty osallistumaan tutkimukseen. Kellosi voi olla esimerkiksi liian vanha tai siinä ei ole tiettyä ominaisuutta, jonka tutkimuksen datankeruu vaatii. Jos kellosi oli kuitenkin listattu tutkimukseen hyväksyttävien kellojen listaan, ole yhteydessä laitevalmistajaan ja kerro, että kellon yhdistäminen laitevalmistajan palveluun ei onnistu.
K:Puhelinnumeroni on vaihtunut tutkimuksen aikana. Miten minun pitäisi toimia?
V: Jos puhelinnumerosi vaihtuu tutkimuksen aikana, voit vaihtaa sen tämän linkin kautta. Numeron vaihtamisen jälkeen kommunikaatio ohjautuu uuteen numeroosi. Huomaa, että voit vaihtaa puhelinnumeroasi vain kerran 24 tunnin aikana.
K: Haluan vaihtaa tutkimuksessa käyttämääni sähköpostisosoitetta. Miten minun pitäisi toimia?
V: Jos sähköpostiosoitteesi vaihtuu tutkimuksen aikana, voit vaihtaa osoitteen tämän linkin kautta. Tämän jälkeen et saa enää tutkimukseen liittyviä viestejä aiempaan sähköpostiosoitteesi, vaan viestit ohjautuvat uuteen osoitteeseesi. Huomaa, että voit vaihtaa sähköpostiosoitteesi vain kerran 24 tunnin aikana.
K: Siirryin saamani linkin kautta täyttämään tutkimuksen kyselyä. Sivu antaa virheilmoituksen, ja vaikuttaa ettei linkin kautta pääse kyselyyn. Mistä tämä voi johtua ja mitä voin tehdä?
V: Verkkopalveluissa voi ajoittain esiintyä häiriöitä useista syistä. Jos sivusto ei toimi, pyydämme sinua palaamaan sivulle myöhemmin uudelleen. Verkkopalvelun tila on jatkuvassa seurannassa, joten reagoimme mahdollisiin häiriöihin pikimmiten.
K: Olen täyttänyt kaikki rekisteröintilomakkeen kohdat huolellisesti oikein. Jatka- painike näkyy harmaana enkä pääse lomakkeessa eteenpäin. Mitä minun tulisi tehdä jotta pääsen eteenpäin?
V: Jos jatka- painike näkyy harmaana etkä pääse lomakkeella eteenpäin, ole hyvä ja päivitä sivu sekä syötä lomakkeen tiedot uudelleen.
K: Käytän selaimessani sisällönestäjiä/mainoksenestoa. Voiko tällä olla vaikutusta lomakkeiden ja sivuston toimintaan?
V: Sisällönestäjät voivat estää lomakkeiden toimintaa sivustolla. Parhaan käyttökokemuksen varmistamiseksi pyydämme sinua kytkemään sisällönestäjät pois päältä tutkimuksen verkkosivuilla.
K: Yritin liittää laitettani alustalle, mutta liittäminen ei onnistunut. Mitä minun pitäisi tehdä?
V: Jos laitteen yhdistäminen alustalle ei jostain syystä onnistunut, yritä hetken päästä uudelleen.
K: Sain linkin päivittäisen kyselyn täyttämiseen. Linkki vei minut kyselyn sijaan sivulle, jossa kellon voi yhdistää alustaan. Mistä tämä johtuu ja mitä minun pitäisi tehdä?
V: Kellosi on jostain syystä irronnut alustastamme. Tällöin laite tulee yhdistää alustaan samalla tavalla kuin tutkimukseen rekisteröityessä. Kun laite on liitetty, sivu ohjaa sinut vastaamaan kyselyyn.
K: Yritin liittää laitettani alustalle, mutta liittäminen ei onnistunut. Mitä minun pitäisi tehdä?
V: Jos laitteen yhdistäminen alustalle ei jostain syystä onnistunut, yritä uudelleen. Tarkista tutkimuksen etusivuilla oleva virhetiedote mahdollisen ongelmatilanteen varalta.
K: Painettuani tutkimuksen linkkiä tekstiviestistä, selain ilmoittaa että olen kirjautumassa sivustolle tunnuksella. Mitä minun tulee tehdä?
V: Jos selain ilmoittaa sinulle tunnuksilla kirjautumisesta, valitse "ok".
K: Painettuani tutkimuksen linkkiä tekstiviestistä, selain pyytää tunnusta ja salasanaa sivustolle. Mitä minun tulee tehdä?
V: Jos selain pyytää sinulta tunnusta ja salasanaa, ole hyvä ja sulje sivu sekä paina saamaasi linkkiä avataksesi sivun uudelleen. Viesti on merkki istuntosi vanhentumisesta. Kun suljet sivun ja avaat sen uudelleen, viesti katoaa.
K: Sain selaimeeni viestin, jossa lukee "Kong Error". Mitä tämä tarkoittaa?
V: Viesti tarkoittaa, että istuntosi on vanhentunut. Ole hyvä ja paina uudelleen sinulle lähetettyä linkkiä, jolloin sinulle luodaan uusi istunto ja virheviesti katoaa.
K: En saanut tutkimuksen kyselyn linkkiä sisältävää tekstiviestiä kuluvan vuorokauden aikana. Mitä minun tulisi tehdä ja mistä tämä voi johtua?
V: Järjestelmässämme voi ajoittain esiintyä teknisiä ongelmia, jotka voivat aiheuttaa häiriöitä tekstiviestiliikenteeseen. Näissä tapauksissa pyydämme käyttämään sähköpostiisi toimitettua linkkiä. Jos tekstiviestien vastaanotossa ilmenee ongelmia usean vuorokauden ajan, pyydämme ilmoittamaan siitä meille sähköpostitse.
K: Yritin liittää kelloani tutkimuksen alustaan, mutta en ole luonut tiliä laitevalmistajan (Polar, Suunto tai Garmin) palveluun. Mitä voin tehdä?
V: Jos haluat osallistua tutkimukseen, niin tarvitset kellon lisäksi aktiivisen tilin laitevalmistajan palveluun. Tiliäsi hyödynnetään datan hakemiseen kellovalmistajan palvelusta. Tunnistettavassa muodossa tallennettua dataa ei luovuteta tutkimushenkilöstön ulkopuolelle.
K: Sähköpostiosoitettani kysytään useammassa paikassa. Onko tällä vaikutuksia yksityisyyteni suojaan?
V: Sähköposti on oleellinen kommunikaatiokanava tutkimuksen aikana. Sähköpostiosoitteita käsitellään kuitenkin sillä tavoin, että tutkijat eivät näe niitä suoraan.
K: Olen poistunut tutkimuksesta. Mitä minusta kerätyille tiedoille tapahtuu?
V: Osallistumisen aikana kerätty data jää tutkijoiden käyttöön tunnistamattomassa muodossa. Data on pseudonymisoitu, eikä sinua pyritä tunnistamaan sen perusteella.
K: Minulla on ongelma, jota en saa ratkaistua tällä sivulla olevien ohjeiden avulla. Miten voin saada apua ja mitä tämä tarkoittaa tietosuojani kannalta?
V: Jos ongelmasi jatkuu, eikä se ratkea tämän sivun ohjeiden avulla, voit ottaa yhteyttä tutkijoihin sähköpostilla osoitteeseen stress-study@stress-study.it.jyu.fi. Jos otat meihin yhteyttä, pyrimme varmistamaan, ettei henkilöllisyytesi paljastu meille. Jos nimesi selviää meille sähköpostistasi tai joudumme tarjoamaan henkilökohtaista apua ongelmaan, emme silti yhdistä henkilöllisyyttä ja sinun dataasi toisiinsa.
K: Tutkimus on päättynyt osallistujien osalta. Mitä tiedoilleni tapahtuu?
V: Kaikki identifioitavissa oleva data poistetaan tutkimuksen loppuun mennessä.
K:Kyselyt ovat englanniksi, ja en ymmärrä kaikkia ilmaisuja. Miten saan käännösvihjeet näkyviin?
V: Kyselylomakkeisiin lisätyt, alleviivauksin merkityt käännösvihjeet tulevat näkyviin, kun kursorin vie niiden kohdalle.
K:Haluan poistua tutkimuksesta. Mitä minun pitää tehdä?
V: Voit poistua tutkimuksesta tämän linkin kautta.
K:Päivittäisen itsearvioinnin ulkoasu on erilainen kuin aikaisemmilla kerroilla. Onko tässä jotakin vikaa?
V: Ulkoasun muutokset ovat mahdollisia, joten tästä ei tarvitse huolestua.